TiBa
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

TiBa

مرحبا بك ..:: زائر ::..

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

عصر القوة

سمسم
Admin
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Admin

[ . .:. ADMIN .:.. ] Admin

ذكر المشاركات : 1261

الاقامة : In HeLL

المستوي : level 4

الدراسه : designer Forum TiBa Academy

عصر القوة Empty
مُساهمةموضوع: عصر القوة   عصر القوة Emptyالأربعاء ديسمبر 26, 2007 12:47 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ان ما يحدث في مصر الان هو بلطجه بكل ماتحمله الكلمه من معني
بمعني ان كل اللي معاه قرش يسوي قرش واللي معاه فلوس بس هو اللي يعيش والفقرا ملهموش مكان في الدنيا
علي فكره انا موش بقول الكلام ده من فراغ بس انا بجد حصلت قدامي مواقف كتير علي ده
واولهم المصالح الحكوميه يعني لو بتخلص اي ورق من مصلحه حكوميه يا تدفع اللي فيه النصيب للموظف وتخلص مصلحتك وانت واقف يا اما لو حالتك علي قدك ومواطن مطحون ذي حالاتي طبعا تستني ذي بقيه الخلق وتعدي عليهم السنه الجايه الساعه في نفس الوقت ده تقريبا

وتعرفوا ان حتي مسلسلات رمضان او المسلسلات اللي كانت بتيجي انا كنت متابع مسلسلين وبس كان فيه (مسلسل قضيه رائ عام ) وياسلام كنت مبسوط ان الاعلام اول مره يناقش قضيه الاغتصاب من كل الجوانب دي وكنت عارف ان العقوبه لاذم تبقي صارمه في الاخر علي الجناه
.....بس بعد ماعرفت ان الجاني هو( ابن الوزير ومترشح بقوه للتربع علي عرش الوزاره لكونه سوف يكون رئيس الوزراء )والتاني ابوة راجل مهم في البلد(يعني واحد من اللي معاهم فلوس )

قولت بس يا واد يا منتصر اكيد كده الحكايه هاتختلف والحكم لاذم طبعا يتخفف (علي اساس ان قليل من الماء يطهره )
وقولت كويس يبقي المسلسل ده هايبقي معارض للحكومه لان اذاي مثلا ابن حد مهم في البلد ويتحبس فما بالك بأابن وزير انا قولت
لو احنا في الحقيقه طبعا ابن الوزير عمره ماكان هيقعد خمس دقايق علي بعضهم في السجن اما في المسلسل لاذم يحبسوة عشان ميبينوش ان البلد بايظه علي الاخر مع ان هي دي الحقيقه
المهم انا اتصدمت من نهايه المسلسل وبجد ندمت اني كنت متابعه (اولا احنا موش عايشن في المدينه الفاضله بتاعه افلاطون ولا عايشن في عهد النبي عليه السلام واتباعه الصالحين ) احنا عايشن في عهد احسن (عايشن في عهد مبارك وفقه الله اللي مخلي الشعب مرتاح جدا والبطاله ياسلام علي البطاله اللي مبقاش ليها اي وجود الشباب كلهم شغالين ومعدل الجرايم انخفض جداا بسب ان الشعب موش محتاج حاجه انا بجد بفرح اما بشوف مجهود الريس والوزير الطويل اللي ماصص دمنا معرفش اسمه كلوركس ولا ديتول (تقريبا اسمه علي اسم مسحقو غسيل نظيف ) وبجد هو الراجل نظيف لانه منظف جيوب المواطنين اول باول (حسبنا الله ونعم الوكيل )

المهم عشان مطولش عليكم انا صعقت من نهايه المسلسل ان ابن الوزير وابن الراجل الغني ومعاه فلوس هايخدوا اعداااااااااااام
انتو تعرفو ده لو ابن صول في المركز او حتي ظابط بنجمه واحده مكانش هايبات ليله واحده في القسم فما بالكم باابن الوزير الكلام ده ممكن يتحقق وكل واحد يعاقب علي قد فعلته بس في احلامك انت وبس اما في مصر لا اعتقد ذلك ابد .
ياريت اعرف ردوكم وياتري انا صح والكلام ده بيحصل ولا انا غلط
جزاكم الله علي حسن المتابعه .
سمسم
مشرف قسم الحب / مشرف قسم القصص
سمسم

ذكر المشاركات : 1138

الاقامة : Aswan

المستوي : First Electrical Level

الدراسه : faculty of Engineering

عصر القوة Empty
مُساهمةموضوع: رد: عصر القوة   عصر القوة Emptyالأربعاء ديسمبر 26, 2007 1:38 am

جميل اوووي الكلام ده يا منتصر
و ده فعلا ايلي بيحصل و كل ايلي ف مسلسل قضيه راي عام ده خيااال واسع جدا و مش ممكن يحصل ابدا ف الوضع بتاع بلدنا ده لانه وزيييييييييير
يعني السلطه يعني النفوذ الجامده اوووي يعني ان ابنه مش ممكن يشوف شكل القسم من جوه اساسا
بس اظاهر انه هما ف المسلسل قولوا ان الناس ف رمضان عاوزه حاجه تتبعها و تتسلي بيها مفكروش ان حكايه العدل و مفيش حد فوق القانون و الكلام ده مش موجود ف مصر حاليا ف عهد مبارك باشا و بتاع المنظفات افندي
شكرااااااااااا
PhAnToM
المشرف العــام
PhAnToM

ذكر المشاركات : 869

الاقامة : EgYpT

عصر القوة Empty
مُساهمةموضوع: رد: عصر القوة   عصر القوة Emptyالأربعاء ديسمبر 26, 2007 10:51 pm

رغم انى مشفتش المسلسل دا اساسا

بس من القضية اللى انت طرحتها انا معاك فى كل اللى انت قولته

انا اساسا ليا اصحاب ماشيين بالنظام دا فى حياتهم

وفعلا المصالح الحكومية كدا فعلا....

وكمان انزل المناطق الجامدة هتلاقى دا بيحصل حتى فى الخناقات اللى فيها ... (مدينة نصر - مصر الجديدة).

ونسيت اقول ان دا كمان بدأ يظهر بقوة عندنا فى الاكاديمية دا غير اساسا الجروبات البايظة اللى فيها ....

وشكرا على الموضوع الجامد...

انا معاك فى اللى انت قولته ....
muns1
عضو جامد
muns1

ذكر المشاركات : 290

الاقامة : مصر

الدراسه : فى مصر برضه

عصر القوة Empty
مُساهمةموضوع: رد: عصر القوة   عصر القوة Emptyالخميس ديسمبر 27, 2007 7:27 pm

كل اللي نقدر نقول ربنا معانا وربنا على القوى والمفترى
الدلوعة
مشرفه قسم المطبخ/الديكور/مجانينو
الدلوعة

انثى المشاركات : 1119

الاقامة : cairo

المستوي : stu

الدراسه : stu

عصر القوة Empty
مُساهمةموضوع: رد: عصر القوة   عصر القوة Emptyالخميس ديسمبر 27, 2007 10:50 pm

كلامك مظبوط يامنتصر كله مصلحة وفعلا ياسمسم اللى حصل فى مسلسل رأى عام ده كدب وعمرة مايحصل ابدااااااا بيوهمونا وأحنا بنحلم معاهم بس أتكتب علينا نعيش كده ونسكت طول ماأحنا ساكتين طول ما هنفضل يضحك علينا ونتسرق وأحنا ساكتين أحنا لينا حق فى كل متر فى البلد ديه مش من حقة لوحدوا من حق الشعب كله بس عمر البلد ديه ماهتصلح طول ماكل واحد بيقول يلة نفسى اللى معاه قرش يبقى هو اللى يعيش واللى معهوش يداس عليه بالجزمة
ع فكرة كده رايحين فى داهية يامنتصر والحمد الله
جميلة
مشرفه قسم مستحضرات التجميل /الموضة والملابس
جميلة

انثى المشاركات : 675

الاقامة : CAIRO

الدراسه : TECHNOLOGE SECTION

عصر القوة Empty
مُساهمةموضوع: رد: عصر القوة   عصر القوة Emptyالخميس ديسمبر 27, 2007 10:55 pm

كل كلامك صح يا منتصر ربنا ع الظالم هنقول اية تانى

عصر القوة
صفحة 1 من اصل 1